January 3, 2009

SENARIO: FUNGSI CEO, LEMBAGA PENGARAH & PEMEGANG SAHAM


Quote:
Originally Posted by encikz
tuan tanah, soklan sy brkenaan hierarki kepimpinan sebuah syarikat sdn bhd, qualification dan peranannya tu masih belum terjawab... sy nk tau ape peranan CEO, lembaga pengarah etc...adakah CEO sentiasa perlukan kelulusan BOD utk buat projek etc...boleh salah seorang ahli BOD jd CEO...etc...
Salam. Maafkan saya sebab lambat balas. Talian internet sekejap ada, sekejap tiada.


HIERARKI KEPIMPINAN

Pemilik Syarikat Sdn. Bhd. adalah Pemegang Saham (Shareholders). Mereka adalah empunya syarikat. Di dalam Akta Syarikat telah menetapkan bahawa, tidak kurang RM2 saham dan 2 orang Pengarah di dalam sesebuah Syarikat Sdn. Bhd. Jadi, setiap Syarikat Sdn. Bhd. perlu mempunyai minimum :

  1. RM2 modal
  2. Dua orang Pemegang Saham & dua orang Pengarah. Pemegang Saham boleh menjadi orang yang sama menjadi Pengarah (tidak semestinya).

KELAYAKKAN

Pemegang Saham - sesiapa pun boleh jadi asalkan ada duit atau aset yang boleh jadi modal.

Pengarah - boleh jadi Pengarah sekiranya tidak terlibat :

  1. Umur kurang dari 18 tahun.
  2. Seorang yang bankrap.
  3. Sesorang yang terbabit dengan kesalahan Akta Syarikat:- Kesalahan penubuhan, pengurusan sesebuah Syarikat.- Penipuan, ketidakjujuran berkaitan dengan tugas Pengarah dsb.

PERANAN

Pemegang Saham
  • Memastikan Pengarah yang mereka lantik menjalankan tugas mereka dengan baik. Maksudnya, bila Syarikat itu untung dan Pemegang Saham dapat dividen tiap-tiap tahun, bagus.
Lembaga Pengarah (Board of Director - BOD)
  • Mereka dilantik oleh Pemegang Saham pada Mesyuarat Agung pada kebiasaanya atau bila2 masa.

PENGARAH, PENGARAH URUSAN & PENGARAH EKSEKUTIF


Board of Directors (BOD) akan memilih antara mereka dalam menjalankan urusan-urusan Syarikat. Antaranya :

  1. Pengarah Urusan (Managing Director) - Mempunyai kuasa yang luas bagi menetukan operasi dan perlaksanaan Syarikat.
  2. Pengarah Ekesekutif (Chief Executice Direcor - CED) - Pengarah yang mempunyai kuasa eksekutif di dalam perkara-perkara yang dipertanggungjawabkan.
  3. Pengarah Kewangan (Chief Finance Directors - CFD) - Pengarah yang bertanggungjawab mengenai kewangan Syarikat.
dan lain-lain jawatan yang difikirkan sesuai oleh sesebuah Syarikat.

Untuk makluman, bagi menjadi Pengarah, tidak semestinya kena pegang saham melainkan telah ditetapkan oleh Mesyuarat Agung atau pun Arikel Syarikat.

CEO (Chief Executif Officer) - Ketua Pegawai Eksekutif , satu nama yang popular. Ianya :

  1. Tidak semestinya seorang Pengarah.
  2. Tidak semestinya memegang saham. Kadang-kadang telah ditetapkan mereka ini perlu memegang jumlah saham yang telah ditetapkan. Ia bergantung. pada kebiasaanya, kalau mereka orang luar dan ditawarkan menjadi CEO, kalau prestasi amat bagus, pihak Syarikat akan menawarkan sejumlah saham kepada mereka.
Sekarang kita anggap seseorang CEO itu juga merupakan juga seorang Pengarah (CED) yang banyak dipraktiskan oleh Sdn. Bhd. Ada yang guna jawatan CEO, ada juga MD atau pun juga CFD. Jadi, kita kena lihat kedudukan hierarki sesebuah Syarikat. Secara amnya :
  1. Managing Director (Paling atas)
  2. Chief Executive Director (second in ranking)
  3. Board of Directors
Kesemuanya mengikut tugas dan tanggungjawab termaktub oleh sesebuah Syarikat. Apabila CEO membuat sesuatu projek, ianya perlu mendapat kelulusan BOD. Ianya perlu memaklumkan tentang projek tersebut, kepentingan dia (sekiranya ada) dan perkara-perkara berkaitan. Sekiranya beliau membuat projek tanpa mendapat tanpa kelulusan BOD, tindakan boleh diambil keatasnya. Begitu juga perkara-perkara yang melibatkan kepentingan diri sendiri. CEO mahupun MD tidak boleh membuat sesuatu perkara tanpa menjelaskan dan memberitahu kepada BOD.

SENARIO

Katakan anda dan kawan anda menubuhkan sebuah Syarikat Sdn. Bhd. Anda hanya pegang RM1 sahaja, manakala kawan anda pegang RM1 juta saham. Anda dan kawan anda juga merupakan Pengarah Syarikat. Kawan anda tidak boleh melakukan sesuka hati (maksudnya beliau tidak boleh melakukan perkara-perkara yang salah). Anda ada hak walaupun anda pegang saham RM1 sahaja. Menarik bukan?

p/s: harap ini membantu

4 comments:

Anonymous said...

salam,

Nak tanya, siapa yang boleh menentukan dan menggantikan director? Cth 2 director (minor shareholder), 1 CEO(bukan director tapi major shareholder).
T.kasih atas jawapan.

Unknown said...

nak tnya...jika shareholder terbsar mlantik seorng MD yg share kcil...maka yg share besar ap jwatan pling sesuai?

Unknown said...

assalamualaikum.. saya nk tanya skop tugas n tggujawab ketua jabatan n ketua pegawai. boleh tak kongsikan sedikit ilmu.. terima kasih

Unknown said...

saya nak tau apa beza tanggungjawab ceo dan managing director? dan jawatan siapa paling tinggi antara ceo dan managing director?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...