September 22, 2011

SOAL JAWAB : MEMULAKAN PERNIAGAAN


From: "xxx
To: mr.radzi@yahoo.com
Sent: Wednesday, September 21, 2011 11:15 AM
Subject: Syarikat atau perniagaan

Salam En Radzi,
Saya berminat untuk menubuhkan syarikat sendirian berhad bagi memulakan perniagaan saya dalam aktiviti perkhidmatan kejuruteraan (engineering services). Setelah menyelidiki berkenaan cara-cara untuk menubuhkan perniagaan/syarikat, ada sedikit kekeliruan dan kemusyikalan yang timbul. Saya keliru dengan, apakah perbezaan perniagaan dan syarikat? Yang mana perlu saya daftarkan (atau yang manakah yang bersesuaian untuk saya) jika saya mahu memulakan perkhidmatan saya dalam servis kejuruteraan? Harap En. Radzi dapat menjelaskan tentang hal ini.
Terima kasih.


JAWAPAN :


Salam Tuan,

1. Entiti Perniagaan (Milikan Tunggal)

a. Ditubuhkan dibawah Akta Perniagaan.

b. Kos penubuhan didalam RM60-RM70

c. Harta dan Tanggungan adalah jatuh ke atas Pemilik

d. Kadar Cukai adalah berdasarkan kadar Individu

e. Urusan dengan SSM perlu dilakukan sendiri (Pemilik) dan tidak boleh diwakilkan.

f. Kos maintenance rendah berbanding Syarikat Sdn. Bhd.

d. Akaun Perniagaan tidak perlu diaudit

e. Tidak memerlukan Setiausaha Syarikat

2. Entiti Syarikat Sdn. Bhd.

a. Ditubuhkan dibawah Akta Syarikat

b. Kos penubuhan didalam RM2,500

c. Harta dan Tanggungan adalah terhad kepada Syarikat

d. Kadar Cukai Syarikat bermula pada 20%

e. Urusan SSM boleh dibuat melalui Setiausaha Syarikat

f. Akaun perlu diaudit dsb

Setiap entiti mempunyai kelebihan dan kekurangan masing2. Ianya bergantung kepada kesesuaian dan matlamat mereka yg ingin menubuhkan dan menjalankan perniagaan.

Pandangan :

a. Sekiranya bermatlamat jauh dan melibatkan modal, usaha yang banyak di dalam perniagaan ... Syarikat Sdn. Bhd. adalah yg terbaik. Kos agak tinggi berbanding Milikan Tunggal namum ianya mempunyai banyak kelebihan. Secara amnya perniagaan melalui Syarikat Sdn. Bhd. kebanyakkan ditubuhkan bagi mereka yg agak serius dan komitmen dgn perniagaan mereka.

b. Sekiranya ingin mencuba dahulu dan tidak beberapa yakin ... Milikan Tunggal adalah terbaik. Kos rendah dan ramai yg membuka Milikan Tunggal ini berniaga secara kecil2lan. Sekiranya mereka tidak berminat, mereka akan tinggalkan perniagaan ini begitu sahaja (tak renew Pendaftaran).

Banyak faktor2 lain yg perlu dipertimbangkan. Sekiranya terdapat persoalan, Tuan boleh menghubungi saya, Insyallah saya akan terangkan sebaik mungkin.

Semoga ini mmembantu.

Radzi CA(M)
019 - 300 7730

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...