August 20, 2011

PENGARAH VS PEMEGANG SAHAM

From: xxx@gmail.com
To: mr.radzi@yahoo.com
Sent: Wednesday, August 17, 2011 6:25 PM
Subject: Siapa lebih berkuasa antara Pengarah dan Pemegang saham

Salam bro.
Soalan 1.
Syarikat kami mempunyai 3 pegarah syarikat dan juga pemegang saham. Pengarah 1 - 51%, pengarah 2- 48%, pengarah 3 - 1 %. Apakah perananya.
Soalan 2.
Adakah seorang yang telah disenaraihitamkan oleh pihak bank kerana hutang yang tak berbayar boleh menjadi pengarah syarikat.




JAWAPAN
:

Salam Tuan,
1. Peranan Pengarah
Secara amnya ... Pengarah merupakan suatu jawatan yang dilantik oleh Pemegang Saham didalam mewakili Syarikat dan menjalankan aktiviti2 Syarikat. Pengarah akan bertindak berdasarkan bidang kuasa yang diberikan dan berlunaskan kepada Akta Syarikat. Pengarah boleh didakwa sekiranya terdapat kecuaian dan melanggarkan akan bidang dan hak yg telah ditetapkan oleh Syarikat dan juga Akta Syarikat. Bagi sesuatu keputusan yg penting .. biasanya akan dibuat melalui keputusan Para Pengarah (Board of Directors) yang dilantik.
Terdapat banyak peranan dan tanggungjawab Pengarah seperti yg termaktub. Namun Pengarah tidak boleh melakukan sesuatu tindakan yang penting tanpa kelulusan Para Pengarah seperti membuat Pinjaman, membuka Akaun Bank dsb.
Bagi Pemegang Saham yg juga merupakan Pengarah ... ini dinamakan Director Shareholder. Pemegang Saham dan juga Para Pengarah merupakan satu pekara yang berbeza dan mempunyai kuasa dan tanggungjawab yg berlainan selaras dengan Akta Syarikat yg telah ditetapkan. Bagi Para Pengarah ... walaupun memegang sejumlah saham terkecil atau tidak mepunyai apa2 saham ... masih terikat dengan tugas dan tanggungjawab Pengarah.
Bagi Pemegang Saham yg tidak menjadi Pengarah .... mereka tidak boleh mencampuri urusan harian dan operasi Syarikat sebab ianya merupakan bidang kuasa Para Pengarah. Para Pemegang Saham hanya boleh memainkan peranan dan tanggungjawab mereka dengan menggunakan kuasa undian di Mesyuarat Agung Tahunan (AGM) atau Mesyuarat Luar Biasa (EGM).
Untuk makluman ... mereka yang memegang saham lebih dari separuh (51%) saham syarikat atau dikenali sebagai Pemegang Saham Terbesar (Majoriti Shareholders) ... adalah mereka yang mempunyai kuasa mengundi yang besar dan utama. Ini seterusnya secara tidak langsung mempunyai kawalan utama dalam menentukan hala tuju Syarikat.

2. Halangan Menjadi Pengarah
Tiada halangan bagi mereka yang disenarai hitam oleh pihak bank menjadi Pengarah. Ini adalah kerana Akta Syarikat telah menetapkan bahawa :
a. Berumur 18 tahun ke atas
b. Tidak bankrupt (Muflis)
c. Tidak disabitkan dengan kesalahan tertentu di dalam Akta Syarikat (Seperti penipuan yg telah disabitkan oleh Akta Syarikat).
Disenarai hitam oleh pihak bank ... bukan bermakna telah menjadi bankrupt (muflis). Ini adalah kerana ... untuk menjadi muflis perlu mendapat arahan mahkamah dan telah diputuskan secara rasmi. Oleh yg demikian sekiranya tiada pengistiharan rasmi ... maka mereka masih boleh menjadi Pengarah Syarikat.
Adalah dinasihatkan ... agar mereka (Pengarah) yang telah disenarai hitam ... berhenti menjadi Pengarah Syarikat. Ini adalah kerana takut ianya memberi kesan kemudian hari bagi Syarikat untuk membuka Akaun Bank atau membuat pinjaman atau kemudahan bank (O/D, Kredit Perniagaan (LC) ) dsb.

Harap ini membantu.

RADZI

CA(M)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...