September 24, 2011

SOAL JAWAB - MILIKAN TUNGGAL DAN SYARIKAT SDN. BHD.


From: xxx
To: "mr.radzi@yahoo.com"
Sent: Saturday, September 24, 2011 12:41 AM
Subject: Syarikat atau perniagaan

Salam,
Terima kasih atas penerangan tersebut. Ia amat membantu saya. Pada peringkat awal ini, saya rasa perniagaan adalah pilihan yang sesuai dengan kemampuan saya sekarang. Saya masih ada beberapa perkara yang saya harap En. Radzi boleh beri penjelasan lanjut.

1. Limitation sesebuah perniagaan.
Saya mahu mengetahui adakah perniagaan mempunyai limitation tertentu. Contohnya, jika saya mahu berurusan dengan syarikat luar negara. Adakah ini diluar scope perniagaan yang mana syarikat sdn bhd lebih bersesuaian dalam situasi sebegini? Dengan kata lain, adakah perniagaan mempunyai had dalam perkara2 tertentu yang sebaliknya syarikat boleh laksanakan?

2. Perniagaan ke syarikat
Jika saya mulakan dengan membuka perniagaan, adakah saya boleh tukar perniagaan saya kepada syarikat pada masa yang akan datang? Dan bolehkah saya memiliki kedua2nya (perniagaan & syarikat) dalam masa yang sama, dengan nama perniagaan/syarikat yang sama? Kerana saya mahu preserve nama yang saya pilih itu.


3. Perkidmatan En Radzi
I would like to know more on what you have to offer when I do engage you building a business/company. Contahnya, apa yang saya peroleh dalam pakej yang En Radzi has to offer. And what about after sales support? In terms of consultation, documentation, legal advice and etc. would that be available to me later on?

4. Track record. Bolehkah saya dapatkan track record En. Radzi berkenaan dengan client2 yang En Radzi bantu tubuhkan perniagaan/syarikat? Please don't be offended by this. I just for a piece of mind that I would be dealing with someone whom is an expert, competent and experienced in this line of business.
Thank you for your help.
Best Regards,

JAWAPAN :

Salam Tuan,

1. Limitation.
Pada peringkat awal perniagaan pekara yg paling diutamakan adalah :

a. Modal - Pekara in selalu memainkan peranan utama bagi mereka yg baru memulakan perniagaan. Modal permulaan banyak digunakan untuk proses set-up Company, Office dan equipment, Working Capital, Marketing cost dsb.

b. Liabiliti - Liabiliti semasa dan juga akan datang
Had ... ada sesetengah jobs atau projek memerlukan syarat2 khas ... terutamanya pihak badan berkanun dan organisasi yg besar seperti Telekom, Petronas, dsb. Antaranya menetapkan hanya entiti Syarikat Sdn Bhd yg layak mendapatkan sesetengah projek dan ada menetapkan minimum Modal Berbayar RM100,000.

Malah ada sesetengah Kementerian mewajibkan syarat2 khusus bagi mendapat lesen perniagaan. Sebagai contoh Kementerian Pelancongan menetapkan lesen hanya boleh diberikan kepada entiti perniagaan Syarikat Sdn. Bhd. dan mempunyai Modal Berbayar RM250,000 ke atas.

Malah kebanyakkan kemudahan facilities seperti Overdraft, LC/TR, Term Loan, Factoring lebih mengutamakan entiti perniagaan Syarikat Sdn. Bhd. Entiti perniagaan Milikan Tunggal (Enterprise) juga berpeluang mendapat kemudahan2 ini, namun peluangnya terhad.

Tindakan undang2 seperti saman dari Creditors (Pemiutang) dsb akan lebih selamat daripada entiti Milikan Tunggal (Enterprise) kerana ianya terhad kepada Syarikat Sdn. Bhd. sahaja. Tiada siapa yg ingin di saman atau gagal dalam perniagaan, namum langkah memilih entiti Syarikat Sdn. Bhd. dapat mengurangkan risiko perniagaan dan mampu mengembangkan perniagaan melalui pinjaman Modal mahupun menerbitkan Saham Syarikat seperti Saham Keutamaan (Preferences Shares).

Kedua2 entiti ini tidak dihadkan kepada peluang perniagaan samada mahu berniaga di dalam ataupun luar negara. Ikut kemampuan ... namun bagi perniagaan di luar negara ... sekiranya besar transaksi dan serius akan perniagaan tersebut ... maka entiti Syarikat Sdn. Bhd. adalah terbaik ... disini sitausi RISIKO dan MODAL akan memainkan peranan utama disini.

2. Milikan Tunggal dan Syarikat Sdn. Bhd.
Tuan boleh membuka kedua2 sekali dan menjalankan kedua2nya serentak. Namun pada penggunaan nama adalah bergantung kepada kekosongan nama yg Tuan pilih. Sekiranya nama tersebut belum digunakan lagi dan diluluskan oleh pihak SSM, maka ianya mungkin rezeki Tuan. Perbezaan kedua2nya adalah penggunaan perkataan Sdn. Bhd. di hujung nama perniagaan tersebut.

Menjalankan perniagaan dengan menggunakan kedua2 entiti ... akan menyebabkan kos maintenance akan meningkat seperti kos Audit, kos Akaun, kos Penyediaan Cukai dsb.

3. RADZI & CO (NF 1002) :

Kami menyediakan perkhidmatan :

a. Perakaunan & Sistem Developement
b. Audit Berkanun dan Audit Khas
c. Cukai (Pematuhan dan Runding Cara)
d. Setiausaha Syarikat dan Runding Cara

4. Alhamdullilah ... sudah 14 tahun saya terlibat didalam industri ini dan ianya merupakan perniagaan saya. Belajar, Kerja dan Berniaga dari dulu sehingga kini.

Sekadar memaklumkan. Setiausaha Syarikat adalah wajib. Juruaudit adalah wajib bagi Syarikat Sdn. Bhd. Mereka kena berkhidmat selaras dengan Akta dan Peraturan yg telah ditetapkan. Namun begitu KUASA SEPENUHNYA adalah hak milik Syarikat. Pihak Syarikat boleh melantik atau memecatkan mereka. TIADA PAKSAAN dan HALANGAN dalam melantik atau memecat Setiausaha Syarikat, Juruaudit dan Agen Cukai.

Sebagai contoh ... sekiranya pihak Syarikat merasakan pihak Setiausaha Syarikat tidak mampu untuk menjalankan tugas selaras dengan kehendak Syarikat atau pihak lain yang mana pihak Syarikat tidak berasa bersesuaian ... pihak Syarikat boleh melantik yg lain ... pada bila-bila masa sahaja.

Begitu juga dengan saya dan RADZI & CO. Kami adalah entiti kecil sahaja dalam dunia perniagaan yg luas ini. Hanya menumpang bagi mencari rezeki yg halal.

Semoga ini membantu.

Radzi CA(M)
019 - 300 7730

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...