July 5, 2010

SOAL JAWAB : AKTIF ATAU TIDAK DAN TINDAKAN YANG PERLU DIBUAT



Wassalam.
Saya cuba menerangkan.

Quote:
Assalamualaikum Saudara Mohd Radzi, saya ingin meminta sedikit nasihat. Begini ceritanya.

Pada tahun 1998, saya set up company Sdn Bhd bersama pak saudara serta ahli keluarga sebagai pengarah. Sekarang, company tersebut adalah milik saya dan 3 org pengarah lain yang terdiri daripada adik-beradik (selepas pak saudara melepaskan pegangan dalam syarikat). Dari awal penubuhan, company tidak aktif kerana kami sibuk dengan komitmen masing-masing dan tidak pernah melakukan audit tahunan hampir 12 tahun lamanya.

Bagaimana untuk saya tarik diri dari company ini atau menutup syarikat ini?

Tujuannya ialah saya ingin berkecimpung sepenuh masa dalam perniagaan dan ingin membuka syarikat Sdn. Bhd baru bersama isteri.

Harap mendapat sedikit nasihat. Terima kasih.

Berapakah anggaran perbelanjaan yang diperlukan untuk menutup Syarikat Sdn Bhd saya sekarang sebelum saya boleh menubuhkan Syarikat Sdn Bhd baru?
Pilihan 1

Kalau tak aktif (Dormant), kita boleh tutup sahaja atau dipanggil "Strike-off". Kosnya dalam Anggaran RM800 ke RM1,000. Kos yang lain adalah Kos Setiausaha Syarikat. Saya cuba anggarkan dengan andaian tidak pernah membayar langsung ke Setiausaha Syarikat : RM50 x 12 bulan x 12 tahun = RM7,200. Maka keseluruhannya RM8,200.

Pandangan saya, cuba minta kurang sebanyak mungkin atas Yuran Setiausaha. Kalau boleh, cuba dapatkan 70% ke 80% pengurangan. Paling tidak, mesti dapat pengurangan yang munasabah.

Kalau aktif, anda perlu melantik Liquidator (Penyelesai Syarikat). Kos mereka adalah dalam RM4,500 ke RM5,000 (minimum). Ini dinamakan Voluntary Winding-up (Penutupan Secara Sukarela).

Pilihan 2

Kalau memilih untuk meneruskan Syarikat yang sedia ada, kosnya terlalu besar dan akan dibebankan dengan penalti oleh SSM. Anggaran kos:
a. Yuran Setiausaha = RM7,200 (seperti di atas)
b. Yuran audit = RM500 x 12 tahun = RM6,000
c. Kos Annual Return = RM300 x 12 tahun = RM3,600
d. Penalti Tahunan untuk Annual Return = RM200 x 11 tahun = RM2,200
Total Kos = RM19,000

Ini tak termasuk penalti atau kompaun dari SSM sekiranya mereka dapat mengesan Syarikat tersebut tak pernah membuat Annual Return. Kadar penalti atau kompaun sekiranya mereka dapat mengesan:
a. 4 orang x RM3,500 x 11 tahun = RM154,000 (Kesalahan atas ke semua Para Pengarah)
b. RM1,500 x 11 tahun = RM16,500 (Kompaun atas Syarikat itu sendiri)

Kompaun ini sedang dikeluarkan oleh SSM ketika ini. Ianya akan berterusan. Bagi mereka yang menjadi Para Pengarah dalam Syarikat Sdn. Bhd. dan Syarikat tidak pernah membuat Audit Tahunan dan Annual Return, maka bersiap sedia. Kadar minimum adalah: 1 orang Pengarah bagi 1 tahun adalah RM3,500 dan Syarikat adalah RM1,500.

Namun begitu, pihak Pengarah dan pihak Syarikat boleh meminta pengurangan (diskaun) atas penalti atau kompaun yang dikenakan. Pada kadar kebiasaanya, pihak SSM akan memberi pengurangan sebanyak 30% ke 70% mengikut budi bicara mereka.

Pandangan saya bagi soalan ini, tutup sahaja Syarikat tersebut dan tubuhkan Syarikat yang baru. Sekiranya belum ada kompaun yang telah dikeluarkan oleh SSM, cepat-cepat tutup. Pihak Setiuasaha anda boleh menguruskan. Berundinglah dengan mereka.

p/s: harap ini membantu

1 comment:

Anonymous said...

Terima Kasih untuk penjelasan dan maklumat.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...