February 20, 2012

SYARIKAT SDN. BHD. DAN MILIKAN TUNGGAL (ENTERPRISE)


Salam Tuan,

Quote:
1. Andaikata, sykt sdn bhd ana berjalan dengan penuh kejayaan. Income bertambah2... Namun atas sebab2 tertentu, ana terpaksa close kan sykt s/b tu.. So, adakah tindakan menutup sykt ini dibolehkan wlupun diwaktu perniagaan sedang berkembang? Mungkin atas contoh punca2 spt d bawah :

i. Pemegang saham cuma 2 org. Dan salah seorang ingin keluar dr sykt atas sebab peribadi. So, bila sorang nk keluar, mana mungkin tinggal ana sorang2. Sbb syarat utk sdn bhd mesti sekurang2 2 org kan.? Dan katakan ana tak dapat mencari pengganti utk masuk dlm sykt ana tu utk mencukupkan syarat.
Penutupan Syarikat Sdn. Bhd.


PEMEGANG SAHAM

1. Kurang dari 2 Pemegang Saham.

Sekiranya dalam tempoh 6 bulan, pihak Syarikat gagal mencari penganti bagi Pemegang Saham yg lain & masih meneruskan perniagaan tersebut tanpa pengganti... maka sekiranya berlakunya tindakan undang seperti bankrupt .. maka disini Pemegang Saham dan Syarikat akan didakwa dan akan menanggung akan liabiliti tersebut.

Pada hakikat sebenar ... ianya amat jarang terjadi seperti kes yg Tuan nyatakan ... malah pandangan peribadi saya belum ada kes di mahkamah M'sia bagi situasi begini.

Oleh yg demikian ... cara mudah ... bagi melengkapkan syarat yg dinyatakan oleh Akta Syarikat ... iaitu sekurang-kurangnya 2 orang Pemegang Saham maka :

a. Cara Penganti walaupun Penganti tsbt hanya memegang saham sebanyak RM1 (seunit) sahaja. Ianya dibenarkan. Sekiranya terdapat lebih dari RM1 saham yg dipegang .... yg selebihnya dipegang oleh Pemegang Saham yg sedia ada.

b. Sebenarnya Pemegang Saham ini .. tidak semestinya MANUSIA ... Ianya boleh dalam bentuk ENTITI PERNIAGAAN ... seperti pemegang saham tersebut adalah Syarikat atau Koperasi dsb.

Oleh yg demikian ... jarang sangat berlakunya kes yg Tuan sebutkan.

PENGARAH:

Sekiranya bilangan Pengarah kurang dari 2 orang ... sudah pastinya ianya tidak akan dibenarkan oleh Akta Syarikat dan juga SSM. (melainkan bagi special kes seperti Kematian).

Pada hakikat sebenar... bila sesorang Pengarah hendak meletak jawatan sebagai Pengarah, beliau akan menghantar surat rasmi kepada Syarikat akan niat beliau. Maka pihak Syarikat dalam tempih 30 hari perlu melaksanakan akan proses rasmi termasuk mendaftar kepada SSM akan perubahan dalam posisi Pengarah Syarikat tersebut. Pekara ini akan dilakukan oleh Setiausaha Syarikat.

Namum sekiranya bilangan Pengarah telah jatuh kurang dari 2 orang, maka Pengarah tersebut TIDAK BOLEH meletak jawatan kerana ianya telah melanggar akan Akta Syarikat iti sendiri. Malah pihak SSM tidak akan menerima akan proses ini (Lodge Form 49). Pihak Syarikat (Para Pemegang Saham dan Pengarah) perlu mencari penganti sekurangnya seorang.

Terdapat banyak kes Syarikat Sdn. Bhd. yang GANTUNG TAK BERTALI ... jika Syarikat tersebut hanya mempunyai 2 orang Pengarah dan Pemegang Saham Sahaja (orang yg sama)... apabila salah seorang tidak dapat dikesan mahaupun tidak mahu bekerja sama seperti berlakunya pergaduhan.

Oleh yg demikian Syarikat tersebut akan menjadi TIADA PENGHUJUNGNYA ... malah untuk menutup Syarikat perlu mendapatkan kelulusan kesemua Pemegang Saham.


Quote:
ii. Kita merancang, Tuhan menentukan.. Ana buka s/b sbb menjangkakan pendapatan sykt akan bertambah setelah ana berjaya memperolehi satu konsep perniagaan yg mantap.. Namun, jangkaan ana meleset. Kemantapannya hanya terserlah secara on paper shj. Bila dikira2 balik, kos sykt s/b (termasuk cukai) adalah lebih tinggi berbanding semasa ana jalankan perniagaan ini atas tiket Enterprise sebelum ini. So, mungkin ana akan close down s/b ni...

Tuan boleh menutup Syarikat Sdn. Bhd. (dengan andaian kesemua Pemegang Saham bersetuju) ... Ini dinamakan VOLUNTARY WINDING-UP. Ini bagi Syarikat yang aktif. Proses ini perlu dipohon ke mahkamah dan seorang LIQUIDATOR (Penyelesai Syarikat) akan dilantik. Untuk makluman kos bagi melantik Liquidator amat tinggi ... paling kurang RM5,000 ke RM10,000 (Minima).

Bagi Syarikat yang tidak aktif .. proses ini agak mudah dan murah. Ianya dikenali sebagai "PEMBATALAN NAMA" atau dikenali sebagai STRIKE-OFF COMPANY. Kosnya adalah dalam anggaran RM1,500 dan prosesnya adalah cepat. Seksyen 308. Tak perlu Audit, tak perlu nak buat Annual Return dan AGM.

Senario yg Tuan katakan diatas ... agak pelik sedikit. Pada kebiasaanya .... apabila liabiliti cukai (Cukai) adalah tinggi ... maka secara teknikalnya Syarikat tersebut mempunyai keuntungan yang tinggi. Ini seterusnya menunjukkan Syarikat tersebut mempunyai Jualan atau perniagaan yang aktif. Kos Audit adalah tidak sebesar mana sekiranya dibandingkan dengan keuntungan yg diperolehi.

Sebagai contoh kos audit = RM3,500 adalah bagi Jualan Kasar (Gross Turnover) = RM1,000,000. Ianya adalah tidak membebankan. Kadar caj Audit adalah berdasarkan kepada jadual yg ditetapkan oleh Malaysian Institute of Accountant(MIA). Maksudnya ianya dikawal dan dipantau oleh pihak MIA.

Oleh yg demikian sekiranya ada cukai ... maka Syarikat Tuan mempunyai keuntungan (secara amnya). Sekiranya rugi akibat kos yg tinggi ... secara dasarnya Syarikat tersebut tidak dikenakan cukai.

Persepsi masyarakat ketika ini ... kos Audit adalah besar dan merupakan kos yg sering menganggu pemikiran ahli perniagaan. Hakikat sebenarnya tidak sedemikian rupa. Pihak Juruaudit Luar (External Auditor) pada kebiasaanya semasa mereka membuat audit keatas Penyata Kewangan :

1. Melahirkan pendapat ke atas Penyata Kewangan melalui pandangan mereka secara profesional.
2. Juruaudit ... pada kebiasannya akan menasihati akan Syarikat sekiranya terdapat kesalahan2 yang material ke atas Penyata Kewangan yg boleh memberi sesuatau implikasi yg ketara.
3. Pada kebiasanya akan juga melaporkan akan Liabiliti Cukai untuk tahun kewangan terbabit (Cukai semasa Syarikat). dsb.

Oleh yg demikian, pihak Syarikat akan lebih mengetahui akan status Penyata Kewangan dan Liabiliti Cukai Syarikat dengan lebih tepat. Berbanding dengan perniagaan Milikan Tunggal mahupun Perkongsian. Ini adalah kerana entiti ini tidak perlu membuat audit ke atas Penyata Kewangan mereka. Maka disini risiko akan salah laporan akan Penyata Kewangan adalah tinggi. Ini seterusnya akan memberi kesan keatas cukai.

Sebagai Contoh ... Dalam perniagaan Milikan Tunggal (Enterprise) ... gaji pemilik adalah merupakan satu AMBILAN dan ianya BUKANNYA KOS perniagaan. Namum ramai diantara mereka akan mengiktiraf gaji tersebut sebagai kos. Akibatnya ... apabila pihak LHDN membuat audit ke atas perniagaan tersebut ... maka kos tersebut akan dikeluarkan. Ini mungkin akan menyebabkan pertambahan Cukai (bergantung kepada situasi Penyata Kewangan tersebut).

Selain dari ditambah akan cukai, pihak LHDN akan mengenakan penalti atas kesalahan yg dilakukan. Sengaja atau tidak ... penalti akan tetap dikenakan. Yg paling tak best tu .... pihak LHDN akan membuat susulan ke atas perniagaan tersebut 2 tahun kemudian (Audit lagi) .... heheheheheh. Alasan mereka adalah bertujuan mendidik Pembayar Cukai dalam melaporkan Pengiraan Cukai mereka dengan lebih tepat.

p/s : harap ini membantu

RADZI
CA(M)


2 comments:

Unknown said...

bagaimana caranya untuk mengetahui status perniagaan samada ia masih wujud?

Unknown said...

adakah ianya menjadi satu kesalahan untuk sebuah syarikat enterprise dan sdn bhd untuk menawarkan perkhidmatan atau menjual produk lebih daripada 1?
contohnya ABC enterprise providing wiring services, aircond services, water heater services and at the same time they also providing services selling used car or health supplement and more than that.. more than 10.. is it unable to do that?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...