December 21, 2011

PENGARAH SYARIKAT : BERHENTI (RESIGNATION)



From    : xxx@yahoo.com
To        : "mr.radzi@yahoo.com"
Sent     : Friday, December 16, 2011 10:23 AM
Subject: Penarikan Diri

Tuan,

Saya ada kemusykilan. Suami saya pernah bekerja di sebuah syarikat rakan dan namanya didaftarkan selaku Lembaga Pengarah (tanpa mengetahui akibat dan kesan kerana naive).

Setelah suami berhenti kerja kerana syarikat itu tidak bayar gaji, beliau tidak tahu perlunya untuk keluarkan nama dari Lembaga Pengarah tersebut. Masalah timbul beberapa tahun kemudian di mana syarikat itu berhutang dengan KWSP, Telekom Malaysia dan Company Secretary. Jadi, nama suami saya turut terlibat dan menerima surat-surat tuntutan hutang dari syarikat-syarikat terbabit.

Suami ada menghubungi kenalannya untuk mohon keluarkan nama tapi suami dimaklumkan memandangkan syarikat ada berhutang dengan Company Secretary, jadi urusan penarikan nama tersebut tak dapat diuruskan selagi syarikat tidak menjelaskan hutang dengan company secretary.

Adakah hal ini benar Tuan?

Saya amat memohon pandangan Tuan dalam hal ini. Sekian, terima kasih.


JAWAPAN :

Salam,

1. Penggunaan Nama sebagai Pengarah.
Menjadi Pengarah adalah satu tanggungjawab yang besar. Mereka terikat dengan Syarikat dan bertanggungjawab dalam urusan pentadbiran dan operasi Syarikat. Segala tanggungjawab dan peranan adalah termaktub dalam Akta Syarikat dan juga M&A Syarikat itu sendiri.

Bagi mereka yang menggunakan nama mereka sebagai Pengarah, pada hakikatnya mereka juga terlibat dan tidak terlepas dengan undang-undang yang termaktub. Walaupun hanya penggunaan nama dan segala operasi diuruskan oleh orang lain. Terdapat banyak kes-kes yang sedemikian. Dengan merelakan penggunaan nama, secara tidak langsung terikat dengan undang-undang yang telah ditetapkan.

2. Hutang Dengan Setiausaha Syarikat
Pada hakikatnya, ianya adalah 2 perkara yang berbeza. Hutang adalah hutang, dan tanggungjawab adalah tanggungjawab.

Secara haknya, pihak Setiausaha Syarikat akan melaksanakan tugas mereka dengan memproses urusan perberhentian Pengarah (Director Resignation) bagi membolehkan pihak Syarikat mematuhi akan Akta Syarikat bagi urusan ini. Ini adalah WAJIB.

Namun pada dunia yang nyata, pihak Setiausaha Syarikat jarang yang akan melakukan tugas ini. Ini adalah disebabkan oleh pekara HUTANG. Mereka pada kebiasaanya, akan meminta pihak Syarikat membayar akan hutang tertunggak dan kemudian akan memproses pekara di atas. Ini telah menjadi kelaziman ketika ini. Tidak boleh menyalahkan pihak Setiausaha Syarikat 100% ... sekiranya mereka enggan melakukannya.

Bagi pekara pemberhentian Pengarah ... perlu dilihat pelbagai sudut :

a. Bilangan Pengarah hanyalah 2 orang.

Maka disini Pengarah yang sedia ada tidak boleh berhenti menjadi Pengarah. Ini adalah kerana Akta Syarikat menetapkan bilangan minimum Pengarah adalah 2 orang pada setiap masa. Oleh yg demikian pihak SSM tidak akan memproses akan permohonan ini.
Ini adalah kerana terdapat pemberhentian Pengarah dilakukan sendiri oleh pihak Syarikat tanpa melalui pihak Setiausaha Syarikat. Ini dibenarkan.

b. Bagi bilangan Pengarah melebihi 2 orang.

Pekara ini tidak menimbulkan masalah bagi mereka yang memahami dan mengetahui akan situasi ini. Hakikatnya ... title Pengarah hanyalah merupakan satu JAWATAN sahaja. Tiada pihak yang boleh menahan atau melarang mana-mana individu yang ingin berhenti menjadi Pengarah. Ini merupakan salah satu bidang kerja. Pengarah boleh meletak jawatan pada bila-bila masa sahaja dan tiada masa larangan. Ini adalah hak Pengarah atau individu tersebut sepenuhnya.

Terdapat sitiuasi dimana para Pengarah lain tidak dapat dikesan atau dihubungi oleh pihak Pengarah lain mahupun pihak Setiausaha Syarikat. Maka salah seorang ingin menarik diri menjadi Pengarah (Resign).

Pihak Syarikat ataupun pihak Setiausaha akan melakukan :


a. Menandatangi Borang 49 atas perubahan baru tersebut dengan kapasiti sebagai seorang Setiausaha Syarikat.
b. Menyertakan Surat Pemberhentian Pengarah (Resingnation Letter) dari Pengarah yang terbabit.

Disini ... Resolusi Pengarah tidak dapat dibuat ... atas sebab tidak dapat menghubungi akan Lembaga Pengarah.
Namun bagi kes Perlantikkan Pengarah baru ... ianya tidak boleh dilakukan sekira tiadanya Resolusi Pengarah yang dibuat atas perlantikan baru ini. Oleh yang demikian ini adalah situasi yang berbeza.

Harap ini membantu.

Radzi
CA(M)

1 comment:

Mona said...

Salam En. Radzi,
Saya merupakan seorang pengarah dalam sebuah Syarikat Sdn bhd.
Syarikat tersebut mempunyai dua orang pengarah, salah seorang daripadanya adalah saya sendiri.
Sebelum ini saya ada terbaca satu soalan yg serupa yang mana salah seorang pengarah mahu meletak jawatan, akan tetapi akta syarikat menyatakan perlu ada 2 orang dalam satu satu masa.
Soalan saya, sekiranya saya mahu meneruskan niat untuk meletak jawatan sebagai pengarah tetapi mengekalkan pengangan saham dalam syarikat, adakah ini dibolehkan? apakah implikasi dari segi undang undang.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...